توضیحات شهردار مشهد درباره پروژه مشترک آستان قدس رضوی و مدیریت شهری (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از فاز اول پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی (ره) به بولوار نماز مشهد در دهه فجر ۱۴۰۳ شهروندخبرنگار | درخواست ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در بولوار هدایت مشهد + پاسخ برپایی بازار سیار صنایع دستی بانوان کارآفرین در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در محدوده حرم مطهر رضوی در آینده‌ای نزدیک خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به حدود ۵ میلیون زائر رضوی در نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی «آلوده» است (۱۴ آبان ۱۴۰۳) درباره کوچه «مسجد رانندگان» در خیابان امام‌رضا(ع) مشهد | حکایت «رانندگان» و کوچه‌ای پشت چهنو اجرای ۶۱۷ پروژه طی سه سال در منطقه پنج شهرداری مشهد شهردار مشهد: برای تمام حوزه‌های کلان مشهد پروژه داریم اختصاص زمین صدهکتاری برای زندان جدید مشهد | شهردار مشهد از انتقال زندان به خارج شهر خبر داد هشدار زرد مدیریت بحران استان خراسان رضوی | بارش های رگباری و کاهش محسوس دما تا آخر هفته توسعه گردشگری پایدار مشهد با ثبت میراث ناملموس فرهنگی تعریف ۴۵ پروژه محوری برای سال پایانی شورای ششم مشهد جزئیات اجرای طرح پیشخان زیارت | امکان جلوه‌نمایی رضوی در ۲ هزار نقطه مشهد آماده‌سازی خیابان امام رضا(ع) برای راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد سرویس دهی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به دانش آموزان ویژه مراسم راهپیمایی (۱۳ آبان ۱۴۰۳) سرویس‌دهی رایگان متروی مشهد به راهپیمایان در ۱۳ آبان ۱۴۰۳ افزودن ۲ خط پروازی خارجی به پرواز‌های فرودگاه مشهد
سرخط خبرها

روزانه ۳۰۰هزار سفر از طریق مترو در مشهد انجام می‌شود | ثبت ۵۰۰ میلیون سفر درون شهری طی ۱۲ سال

  • کد خبر: ۲۰۷۱۶۸
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
روزانه ۳۰۰هزار سفر از طریق مترو در مشهد انجام می‌شود | ثبت ۵۰۰ میلیون سفر درون شهری طی ۱۲ سال
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از قطارشهری مشهد اعلام کردروزانه ۳۰۰هزار سفر انجام می‌شود که حدود ۶۰درصد آن از خط۱ و بقیه در خط۲ بوده است

به گزارش شهرآرانیوز شاید بسیاری از همشهریان، خادمان گمنام شهرداری را پاکبانان فداکاری بشناسند که در آرامش شبانه خانواده‌های مشهدی، صدای خش‎خش جاروهایشان از پاک‎شدن چهره شهر خبر می‌دهد. بااین‌حال، حقیقت خدمت خیلی فراتر از این حرف‎هاست و یک نمونه متفاوت و ناگفته از تلاش حساس و دقیق خادمان گمنام شهر، ده‎ها متر زیر پوست شهر رقم می‌خورد، جایی که از ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح، تلاشی بی‌وقفه برای تعمیر و نگهداری از تأسیسات، واگن‎ها و ایستگاه‌های قطارشهری در جریان است و اگر هر روز صبح با واگن‎های سالم، ایستگاه‌های تمیز قطارشهری را تا رسیدن به مقصد پشت‌سر می‌گذارید، لازم است بدانید که شب قبل برای سفر درون‎شهری امن و شایسته شما چه تلاش‎هایی انجام شده است.

روایت ۵ ساعت خدمت بی‌وقفه

نخستین مرحله از تور بازدید اصحاب رسانه از خطوط فعال قطارشهری مشهد، از ایستگاه غدیر در خط ۱ آغاز شد. بد نیست بدانید که در مجموع ۳۱۸ مورد تجهیزات فنی شامل آسانسور، پله برقی، در‌های برقی و تجهیزات الکترونیکی مربوط به من‎کارت در ایستگاه‎ها وجود دارد که عملیات تعمیر و نگهداری برای هرکدام از آن‌ها، هر شب انجام می‌شود. به‌گفته مسئول برگزاری این تور بازدید، زیربنای ساختمان‎های استفاده‌شده در قطارشهری مشهد ازجمله ایستگاه‎ها و تأسیسات فنی، از ۳۰۰هزار مترمربع فراتر می‌رود.

هر شب ساعت ۲۲:۴۵ که قطار‌ها در آشیانه قرار می‌گیرند و خطوط به‌طور کامل از تردد تخلیه می‌شود، عملیات نگهداری و تعمیرات در دستورکار قرار می‌گیرد. به‌عبارت دیگر، دقیقا از زمانی که واگن‎ها به نقطه استراحت می‌رسند، بخش دیگری از مأموریت‎های شرکت بهره‎برداری از قطارشهری آغاز می‌شود و بیش از سیصد نفر از ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح به نظافت، بازرسی فنی و رفع مشکلات احتمالی خطوط، تجهیزات ایستگاه‌ها و واگن‎ها می‌پردازند تا نبض خدمت زیر پوست شهر در هیچ لحظه‌ای از شبانه‌روز قطع نشود.

بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از قطارشهری مشهد، در حاشیه این بازدید تصریح کرد: عنوان برنامه را «از پایان تا آغاز» نام‌گذاری کرده‌اند، زیرا این بخش از تلاش‎های خادمان عرصه مدیریت شهری مربوط به زمانی است که دوره خدمت‎رسانی مترو پایان یافته است و زمان مشخصی تا آغاز سرویس‎دهی فردا وجود دارد.

به‌گفته وی، ابتدا فرایند نظافت در دستورکار قرار می‌گیرد، سپس بازسازی فنی در نقاط شناسایی‎شده انجام می‌شود. نکاحی افزود: بعد از نظافت خط‌ها، از پله‌برقی و آسانسور ایستگاه‌ها گرفته است تا وجب‌به‌وجب فضای عمومی واگن‎ها و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی آن‌ها به‌دقت بررسی می‌شود و در صورت نیاز، به‌صورت موردی به اتاق کنترل اعلام می‌شود تا کارشناسان را اعزام کند.

به‌گفته نکاحی، در هر پنج ساعت برنامه بازیابی فنی بیش از پانصد تکنیسین فنی اعزام می‌شوند، یعنی صد اعزام در هر ساعت. تعداد کل عملیات‌های تعمیر، نگهداری و اصلاح در سال نیز بیش از ۸۰هزار مورد است. درنظرگرفتن شبکه این رفت‌وآمد‌ها به‌روشنی ثابت می‌کند که دوشادوش پاکبانان در خیابان‎های شهر، خادمان شرکت بهره‌برداری قطارشهری ایستاده‌اند که وجب‌به‌وجب از شبکه بزرگ زیرزمینی مشهد را در مسیر خدمت‎رسانی به مردم آماده نگه می‌دارند.

۲۸ هزار تومان، هزینه واقعی هر سفر درون‌شهری

اصل مطلب این است که شاید بسیاری از مردم هنوز شناخت کاملی از راهبرد‌ها و دستورالعمل شرکت بهره‌برداری از قطارشهری ندارند؛ اینکه فرایند ساخت کاملا مجزا از فرایند بهره‎برداری است و شاید به همان اندازه که حفر تونل‎ها، ریل‏‌گذاری و ایجاد تأسیسات فنی دشوار و حساس است، نگهداری از واگن‎ها، ایستگاه‎ها و خطوط نیز ضرورت دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از قطارشهری مشهد در حاشیه این بازدید تأکید کرد که متأسفانه فراتر از اقشار مختلف مردم، حتی در لایه‌های مدیریتی هم این بحران اطلاعات وجود دارد و بیشتر افراد نمی‌دانند شرکت بهره‌برداری و شرکت ساخت، دو حوزه کاملا مجزا از یکدیگر هستند.

نکاحی افزود: مأموریت آن‌ها ساخت، تجهیز و تکمیل خطوط است و پس از آن، کار به ما می‎رسد تا در قالب بهره‌برداری، نگهداری و تعمیر را اجرا کنیم. در فرایند بهره‌برداری هم ۱۲۰۰ تومان هزینه بلیت متروست که از شهروندان دریافت می‌شود و ۶ هزارو ۳۰۰ تومان باقی‌مانده تا ۷هزارو۵۰۰ تومان، هزینه واقعی هر سفر است که از محل یارانه حمل‌ونقل تأمین می‌شود.

البته با درنظرگرفتن استهلاک تجهیزات، هزینه هر سفر درون‌شهری باید ۲۸هزار تومان باشد. ضرورت دریافت مستمر این هزینه‌های خرد نیز به آن دلیل است که اگر این اعتبار تأمین نشود، در زمان جایگزینی و نوسازی به حجم عظیمی از بودجه نیاز است تا برای خرید واگن، بازسازی ریل و تأمین تجهیزات استفاده شود.

۵۰۰ میلیون سفر درون‎شهری در ۱۲ سال

همان‌طور که به‌نظر می‌رسید، بدیهی است که هزینه‌های جاری نگهداری از قطارشهری مشهد زیاد باشد. واضح است که صیانت از ۱۶۰ واگن قطارشهری در مجموع ۲ خط، ۲۵وسیله ریلی برای نگهداری و تعمیرات، ۳۰کیلومتر تونل، بیش از ۱۵۵کیلومتر ریل در مجموع ۲ خط و به همین مقدار شبکه برق‎رسانی، به چیزی بیشتر از یک ردیف اعتباری ساده و چند نفر نیرو نیاز دارد و اعلام مدیرعامل شرکت بهره‌برداری درباره سرفصل حدود هزارمیلیارد تومانی برای هزینه‌های سالانه جاری هم مؤید همین موضوع بود. بااین‌حال، عرصه خدمات فنی و مراقبتی در شبکه قطارشهری مشهد، چشم‎اندازی امیدبخش و دل‌گرم‌کننده دارد که در گفت‌وگوی ما با مدیران و مهندسان مشهود بود.

آن‌طور که مجریان فنی عملیات‎های تعمیر و نگهداری اعلام کردند، در دوازده سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون سفر درون‌شهری با استفاده از قطارشهری مشهد انجام شده است. در سال‌های گذشته هم به‌طور متوسط، روزانه ۳۰۰هزار سفر انجام می‌شود که حدود ۶۰درصد آن از خط۱ و بقیه در خط۲ بوده است. نکایی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد، خواسته‎هایی هم از هم‎قطاران خود در حوزه مدیریت دستگاه‎های اجرایی داشت.

وی گفت: ۲۶۰ فوتی و ۳۳ هزار مصدوم سوانح رانندگی در شهر، خودش ضرورت توسعه شبکه حمل‌ونقل شهری را ثابت می‌کند. دراین‌بین، حمل‌ونقل ریلی هم امن‎ترین نوع است. به همین دلیل، مهم‌ترین خواسته ما این است که خطوط سوم و چهارم قطارشهری هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد تا پیوستگی شبکه خدمات‌رسانی و دسترسی مردم به همه مقاصد در شهر حفظ شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->