چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روزانه ۳۰۰هزار سفر از طریق مترو در مشهد انجام می‌شود | ثبت ۵۰۰ میلیون سفر درون شهری طی ۱۲ سال

  • کد خبر: ۲۰۷۱۶۸
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
روزانه ۳۰۰هزار سفر از طریق مترو در مشهد انجام می‌شود | ثبت ۵۰۰ میلیون سفر درون شهری طی ۱۲ سال
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از قطارشهری مشهد اعلام کردروزانه ۳۰۰هزار سفر انجام می‌شود که حدود ۶۰درصد آن از خط۱ و بقیه در خط۲ بوده است

به گزارش شهرآرانیوز شاید بسیاری از همشهریان، خادمان گمنام شهرداری را پاکبانان فداکاری بشناسند که در آرامش شبانه خانواده‌های مشهدی، صدای خش‎خش جاروهایشان از پاک‎شدن چهره شهر خبر می‌دهد. بااین‌حال، حقیقت خدمت خیلی فراتر از این حرف‎هاست و یک نمونه متفاوت و ناگفته از تلاش حساس و دقیق خادمان گمنام شهر، ده‎ها متر زیر پوست شهر رقم می‌خورد، جایی که از ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح، تلاشی بی‌وقفه برای تعمیر و نگهداری از تأسیسات، واگن‎ها و ایستگاه‌های قطارشهری در جریان است و اگر هر روز صبح با واگن‎های سالم، ایستگاه‌های تمیز قطارشهری را تا رسیدن به مقصد پشت‌سر می‌گذارید، لازم است بدانید که شب قبل برای سفر درون‎شهری امن و شایسته شما چه تلاش‎هایی انجام شده است.

روایت ۵ ساعت خدمت بی‌وقفه

نخستین مرحله از تور بازدید اصحاب رسانه از خطوط فعال قطارشهری مشهد، از ایستگاه غدیر در خط ۱ آغاز شد. بد نیست بدانید که در مجموع ۳۱۸ مورد تجهیزات فنی شامل آسانسور، پله برقی، در‌های برقی و تجهیزات الکترونیکی مربوط به من‎کارت در ایستگاه‎ها وجود دارد که عملیات تعمیر و نگهداری برای هرکدام از آن‌ها، هر شب انجام می‌شود. به‌گفته مسئول برگزاری این تور بازدید، زیربنای ساختمان‎های استفاده‌شده در قطارشهری مشهد ازجمله ایستگاه‎ها و تأسیسات فنی، از ۳۰۰هزار مترمربع فراتر می‌رود.

هر شب ساعت ۲۲:۴۵ که قطار‌ها در آشیانه قرار می‌گیرند و خطوط به‌طور کامل از تردد تخلیه می‌شود، عملیات نگهداری و تعمیرات در دستورکار قرار می‌گیرد. به‌عبارت دیگر، دقیقا از زمانی که واگن‎ها به نقطه استراحت می‌رسند، بخش دیگری از مأموریت‎های شرکت بهره‎برداری از قطارشهری آغاز می‌شود و بیش از سیصد نفر از ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح به نظافت، بازرسی فنی و رفع مشکلات احتمالی خطوط، تجهیزات ایستگاه‌ها و واگن‎ها می‌پردازند تا نبض خدمت زیر پوست شهر در هیچ لحظه‌ای از شبانه‌روز قطع نشود.

بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از قطارشهری مشهد، در حاشیه این بازدید تصریح کرد: عنوان برنامه را «از پایان تا آغاز» نام‌گذاری کرده‌اند، زیرا این بخش از تلاش‎های خادمان عرصه مدیریت شهری مربوط به زمانی است که دوره خدمت‎رسانی مترو پایان یافته است و زمان مشخصی تا آغاز سرویس‎دهی فردا وجود دارد.

به‌گفته وی، ابتدا فرایند نظافت در دستورکار قرار می‌گیرد، سپس بازسازی فنی در نقاط شناسایی‎شده انجام می‌شود. نکاحی افزود: بعد از نظافت خط‌ها، از پله‌برقی و آسانسور ایستگاه‌ها گرفته است تا وجب‌به‌وجب فضای عمومی واگن‎ها و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی آن‌ها به‌دقت بررسی می‌شود و در صورت نیاز، به‌صورت موردی به اتاق کنترل اعلام می‌شود تا کارشناسان را اعزام کند.

به‌گفته نکاحی، در هر پنج ساعت برنامه بازیابی فنی بیش از پانصد تکنیسین فنی اعزام می‌شوند، یعنی صد اعزام در هر ساعت. تعداد کل عملیات‌های تعمیر، نگهداری و اصلاح در سال نیز بیش از ۸۰هزار مورد است. درنظرگرفتن شبکه این رفت‌وآمد‌ها به‌روشنی ثابت می‌کند که دوشادوش پاکبانان در خیابان‎های شهر، خادمان شرکت بهره‌برداری قطارشهری ایستاده‌اند که وجب‌به‌وجب از شبکه بزرگ زیرزمینی مشهد را در مسیر خدمت‎رسانی به مردم آماده نگه می‌دارند.

۲۸ هزار تومان، هزینه واقعی هر سفر درون‌شهری

اصل مطلب این است که شاید بسیاری از مردم هنوز شناخت کاملی از راهبرد‌ها و دستورالعمل شرکت بهره‌برداری از قطارشهری ندارند؛ اینکه فرایند ساخت کاملا مجزا از فرایند بهره‎برداری است و شاید به همان اندازه که حفر تونل‎ها، ریل‏‌گذاری و ایجاد تأسیسات فنی دشوار و حساس است، نگهداری از واگن‎ها، ایستگاه‎ها و خطوط نیز ضرورت دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از قطارشهری مشهد در حاشیه این بازدید تأکید کرد که متأسفانه فراتر از اقشار مختلف مردم، حتی در لایه‌های مدیریتی هم این بحران اطلاعات وجود دارد و بیشتر افراد نمی‌دانند شرکت بهره‌برداری و شرکت ساخت، دو حوزه کاملا مجزا از یکدیگر هستند.

نکاحی افزود: مأموریت آن‌ها ساخت، تجهیز و تکمیل خطوط است و پس از آن، کار به ما می‎رسد تا در قالب بهره‌برداری، نگهداری و تعمیر را اجرا کنیم. در فرایند بهره‌برداری هم ۱۲۰۰ تومان هزینه بلیت متروست که از شهروندان دریافت می‌شود و ۶ هزارو ۳۰۰ تومان باقی‌مانده تا ۷هزارو۵۰۰ تومان، هزینه واقعی هر سفر است که از محل یارانه حمل‌ونقل تأمین می‌شود.

البته با درنظرگرفتن استهلاک تجهیزات، هزینه هر سفر درون‌شهری باید ۲۸هزار تومان باشد. ضرورت دریافت مستمر این هزینه‌های خرد نیز به آن دلیل است که اگر این اعتبار تأمین نشود، در زمان جایگزینی و نوسازی به حجم عظیمی از بودجه نیاز است تا برای خرید واگن، بازسازی ریل و تأمین تجهیزات استفاده شود.

۵۰۰ میلیون سفر درون‎شهری در ۱۲ سال

همان‌طور که به‌نظر می‌رسید، بدیهی است که هزینه‌های جاری نگهداری از قطارشهری مشهد زیاد باشد. واضح است که صیانت از ۱۶۰ واگن قطارشهری در مجموع ۲ خط، ۲۵وسیله ریلی برای نگهداری و تعمیرات، ۳۰کیلومتر تونل، بیش از ۱۵۵کیلومتر ریل در مجموع ۲ خط و به همین مقدار شبکه برق‎رسانی، به چیزی بیشتر از یک ردیف اعتباری ساده و چند نفر نیرو نیاز دارد و اعلام مدیرعامل شرکت بهره‌برداری درباره سرفصل حدود هزارمیلیارد تومانی برای هزینه‌های سالانه جاری هم مؤید همین موضوع بود. بااین‌حال، عرصه خدمات فنی و مراقبتی در شبکه قطارشهری مشهد، چشم‎اندازی امیدبخش و دل‌گرم‌کننده دارد که در گفت‌وگوی ما با مدیران و مهندسان مشهود بود.

آن‌طور که مجریان فنی عملیات‎های تعمیر و نگهداری اعلام کردند، در دوازده سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون سفر درون‌شهری با استفاده از قطارشهری مشهد انجام شده است. در سال‌های گذشته هم به‌طور متوسط، روزانه ۳۰۰هزار سفر انجام می‌شود که حدود ۶۰درصد آن از خط۱ و بقیه در خط۲ بوده است. نکایی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد، خواسته‎هایی هم از هم‎قطاران خود در حوزه مدیریت دستگاه‎های اجرایی داشت.

وی گفت: ۲۶۰ فوتی و ۳۳ هزار مصدوم سوانح رانندگی در شهر، خودش ضرورت توسعه شبکه حمل‌ونقل شهری را ثابت می‌کند. دراین‌بین، حمل‌ونقل ریلی هم امن‎ترین نوع است. به همین دلیل، مهم‌ترین خواسته ما این است که خطوط سوم و چهارم قطارشهری هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد تا پیوستگی شبکه خدمات‌رسانی و دسترسی مردم به همه مقاصد در شهر حفظ شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->